Lesbrief Vriendschap in Beeld

Hits: 1409

Hoe maak je een foto met een verhaal? Deze lesbrief voor de bovenbouw van het basisonderwijs zoomt in op de benadering van een professionele fotograaf. Belangrijke voorwaarde is dat de leerlingen van tevoren bedenken waar de foto over moet gaan, wat ze willen uitbeelden.

De boodschap is: “Pas als je weet WAT je wilt vertellen, kun je gaan bedenken HOE je het wilt vertellen.” En dan volgt de techniek, de ervaring, de vakkennis: hoe kies ik het beslissende moment, welke gezichtshoek geeft het beste resultaat, wel of niet flitsen?

Bij beeldende vorming gaat het om leren kijken. Dat wordt geoefend voordat de leerlingen aan de werkelijke foto-opdracht beginnen.

De lesbrief bestaat uit drie groepsactiviteiten van 30-40 minuten en een individuele opdracht, die naar keuze in of buiten de les kan worden uitgevoerd:

  1. Een groepsgesprek over vriendschap.
  2. Fotograferen: beeldtaal, het vormgeven van een foto.
  3. Individuele opdracht: maak foto’s over vriendschap.
  4. Bespreken van de resultaten.

Lesmaterialen

Alle materialen zijn vrij te gebruiken. U kunt ze downloaden voor eigen gebruik kopiëren. Voor deelnemende scholen is een set gedrukte boekjes beschikbaar. Het werkblad voor leerlingen moet u zelf printen. 

De lesbrief bestaat uit:

  • Handreiking voor de leerkracht (12 pagina's)
  • Lesbrief voor de leerlingen (8 pagina's)
  • Hulppagina voor de leerkracht (2 pagina's)
  • Werkblad voor de leerlingen (3 pagina's)
  • Overzichtpagina met voorbeeldfoto's (1 pagina)

Hulpmiddelen:

  • Presentatie voor bespreken van de voorbeeldfoto's in de lesbrief
  • Lege presentatie voor het verzamelen van de foto's van de leerlingen.

Ga naar de download-pagina

naar boven