Bezoekers en deelnemers tevreden

Hits: 1414

De 21ste editie van Kunstmarkt Nieuwegein is zowel door bezoekers als door de deelnemende kunstenaars met een 8 beoordeeld.

NIEUWEGEIN - 14 oktober

Tijdens de kunstmarkt op zondag 5 oktober is aan bezoekers gevraagd hoe zijn de opzet beoordelen. Iedereen vond het fijn dat de kunstmarkt terug is op de Herenstraat. Ook bewoners van de Herenstraat waren zonder uitzondering positief en namen eventueel ongemak voor lief. Er heerste een gezellige, gemoedelijke sfeer op de kunstmarkt. Een enkeling vond het jammer dat er geen muziek was op de markt. Dit gold vooral voor het stille eerste uurtje, daarna had men genoeg aan elkaar. Het was niet iedereen duidelijk dat de toiletten van de plaatselijke horeca en het Kunstenaarscentrum Nieuwegein toegankelijk zijn voor publiek en deelnemers. 

Kunst te kust en te keur

Men was tevreden over het aanbod, al vond een enkeling dat er in verhouding teveel schilderkunst was. Als tips voor volgend jaar werd genoemd: "Er mag best wat meer textiele kunst bij en grote beelden voor in de tuin" en "Organiseer een paar workshops of laat kunstenaars werk-in-uitvoering tonen, zodat we meer te weten komen over de totstandkoming van de mooie producten". 

Een derde van de bezoekers heeft iets gekocht op de kunstmarkt en daar waren de deelnemende kunstenaars heel tevreden over. Slechts een enkele kunstenaar was die dag niet uit de kosten gekomen.

Communicatie

Driekwart van de bezoekers komt uit Nieuwegein. De niet-Nieuwegeiners komen vaak met familie of kennissen mee, soms uit specifieke interesse. Van de omringende plaatsen werd vooral IJsselstein een paar maal genoemd. Dit leidt tot het voornemen om volgend jaar meer aandacht te schenken aan promotie in de regio.

Voor het eerst dit jaar is Facebook gebruikt als communicatiemiddel en werden er reclameborden geplaatst door heel Nieuwegein. Digitale nieuwsvoorziening via Facebook, onze eigen website, de bibliotheek en allerlei uit-agenda's heeft een op de acht bezoekers bereikt. De reclameborden droegen in combinatie met de Lichtkrant van de gemeente ook flink bij aan de bekendheid van de kunstmarkt. Opmerkelijk is dat de overgrote meerderheid, 67%, via geschreven pers op de hoogte was van de kunstmarkt. De Molenkruier werd vaak specifiek genoemd.

naar boven